ευχαριστούμε

Welcome ! ευχαριστούμε για την περιήγηση, ! Εδώ προσπαθούμε για να βρείτε ότι ποιο αναγκαίο, και προ πάντων χρήσιμο, στο διαδίκτυο.
Για να (γράψετε) ή για τυχών ελλείψεις, η ότι νιώθετε ενοχλητικό. παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μ@ς.
naznik.las@gmail.com

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013

Περι Βουδισμου του Ευσταθίου Λιακόπουλου

Μια συνέντευξη στην εφημερίδα "Το Βημα" περι Βουδισμου του Ευσταθίου Λιακόπουλου   «Ο πρόωρος θάνατος του μικρού μου αδελφού , όταν και εγώ ήμουν έξη ετών, με συγκλόνισε και με έκανε να αρχίσω να ερευνώ και να προσπαθώ να συλλάβω το νόημα της ζωής και του θανάτου. Οι εμπειρίες μου από την Ορθοδοξία, αποτελούν μέρος της μεταφυσικής μου. Πιστεύω ότι μπορώ να είμαι και καλός χριστιανός και καλός βουδιστής. Ο ίδιος ο Βούδας υπέδειξε στους οπαδούς του ότι πρέπει να στηρίζουν και να ενισχύουν οποιαδήποτε παράδοση είναι θετική και συμβάλλει στην ανάπτυξη των αρετών των ανθρώπων. Γι' αυτό ο βουδισμός δεν αντιμάχεται τις άλλες θρησκείες. Ούτε είναι δυνατόν να αναπτυχθεί σ' αυτόν η αντίληψη των αιρέσεων. Στον βουδισμό έχουμε πολλές σχολές, το οποίο σημαίνει ότι ο βουδισμός έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται στον χώρο και στον χρόνο, ενώ όλες οι σχολές εκφράζουν παραδοσιακά τις ίδιες αρχές. Ενώ ο βουδισμός είναι τουλάχιστον έξι αιώνες αρχαιότερος από τον χριστιανισμό καταφέρνει να είναι πάντα επίκαιρος. Ο βουδισμός πιστεύει ότι όλα τα όντα που ζουν σε αυτό το επίπεδο διακατέχονται από μια βαθύτατη άγνοια. Δεν εννοώ ότι δεν έχουν την επιστημονική αντίληψη των πραγμάτων, ότι δεν έχουν τρέχουσα γνώση, αλλά έχουμε μια γνώση η οποία στηρίζεται στο κατώτατο νοητικό μας, και γι' αυτόν τον λόγο δεν είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε με ακρίβεια τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ενεργούμε και πράττουμε. Σύμφωνα με τον βουδισμό όλα τα όντα επιδιώκουν την ευτυχία τους. Αλλά επειδή δεν ξέρουν πώς να επιτύχουν την ευτυχία αυτή, με κάθε προσπάθεια που κάνουν για να το καταφέρουν βυθίζονται όλο και περισσότερο στον πόνο και στη δυστυχία. Η μεγαλύτερη, η πιο επικίνδυνη κατασκευή που έχει φτιάξει η άγνοιά μας είναι η πίστη μας σε ένα Εγώ. Υπό την έννοια αυτή λοιπόν ο βουδισμός θέλει να μας απαλλάξει από αυτή την αντίληψη και να μας μεταφέρει σιωπηλά σε αυτό που λέμε Είναι. Το Είναι συνδέεται και με αυτό που λέμε προσωπικότητα, αλλά είναι απαλλαγμένο από τις αδυναμίες που έχει το Εγώ, που από τη φύση του είναι αρπακτικό. Ο βασικότερος τρόπος για να απαλλαγούμε από το Εγώ είναι η προσωπική άσκηση. Ο βουδισμός δεν ενθαρρύνει την αντίληψη της σωτηρίας που έρχεται σαν επιφοίτηση αλλά της σωτηρίας που έρχεται έπειτα από πόνο και επιμονή. Ο βουδισμός έχει τεράστια και σημαντική μεταφυσική, που όμως δεν την προβάλλει, ούτε θέλει να προηγείται του αμέσως πρακτικού αποτελέσματος: του πώς δηλαδή θα αντιμετωπίσουμε τον πόνο και τη δυστυχία. Ο βουδισμός δεν είναι αντίθετος με την ιδέα του Θεού, αλλά μάχεται εντονότατα την αντίληψη ότι είναι ο δημιουργός ενός κόσμου όπου υπάρχουν πλάσματα κατώτερά Του. Ο βουδισμός πιστεύει ότι όλα τα όντα μπορούν να οδηγηθούν στη φώτιση. Προσεκτικά, μπορώ να πω ότι ο βουδισμός είναι μη θεϊστικός αλλά πιστεύει σε αρχές, και μάλιστα αυτή την πρώτη αρχή την καλύπτει με μια έννοια που αποκαλεί Κενότητα. Οι βουδιστές πιστεύουν πως τα επίθετα που βάζουμε στην αντίληψη του Υπέρτατου Όντος, οι ιδιότητες που του αποδίδουμε, είναι στοιχεία καθαρά υποκειμενικά και δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να το μολύνουν. Όταν λέμε λοιπόν ότι ο Θεός είναι Πανάγαθος, Παντοδύναμος, Πανίσχυρος κλπ. δεν κάνουμε τίποτε άλλο παρά να μεταφέρουμε τη δική μας υποκειμενική αντίληψη που έχουμε για το θείο. Πρέπει λοιπόν να αρχίσουμε να αφαιρούμε όλες αυτές τις υποκειμενικές ιδιότητες και να μείνει η καθαρότατη αντίληψη που λέμε Κενότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι και ο Πλάτωνας αναφέρει αυτή την κατάσταση και την προσδιορίζει ως το Απόλυτο. Επομένως στη θέση του Θεού ο βουδισμός τοποθετεί μια πολύ καθαρή κατάσταση την οποία αποκαλεί Πρωταρχικό Πνεύμα. Αυτή εμπεριέχει όλες τις δυνατότητες της έκφρασης και της σιωπής. Στη λύτρωση φτάνουμε μόνο με προσωπική άσκηση. Ο βουδισμός λέει ότι πρέπει να εφαρμόσουμε έξι μεθόδους τελειοποίησης, εκ των οποίων η πρώτη είναι η γενναιοδωρία, μια αρετή που πρέπει να αναπτύξουμε στο έπακρον, διότι το Εγώ μας συντίθεται από την αρπακτική μας διάθεση. Εχουμε κλέψει διάφορα πράγματα από όλο το Σύμπαν που δεν μας ανήκουν και με αυτά έχουμε οικοδομήσει το Εγώ μας. Πρέπει λοιπόν αυτά με μεγάλη χάρη και άνοιγμα να τα επιστρέψουμε. Παρεμβάλλει άλλες τέσσερις αρετές, όπως η επιμονή και η υπομονή που μπορούμε να βρούμε σε όλες τις παραδόσεις, και στο τέλος η κορύφωση της άσκησης γίνεται με τον διαλογισμό».

Δεν υπάρχουν σχόλια: